Je eigen verhaal samenstellen en verwerken in een boek is iets wat veel mensen graag willen. Het schrijven van een verhaal is nog maar een begin. Veel mensen verwachten hier al klaar te zijn, maar er zijn nog veel meer zaken die om de hoek komen kijken. Hieronder daarom verschillende zaken die komen kijken bij het uitbrengen van een boek waar je van tevoren niet aan had gedacht.

Zaken die vaak over het hoofd worden gezien bij een boek uitgeven

Een boek half uitgeven heeft geen zin. Wie begint met het uitgeven van een boek zal ook alle stappen moeten volgen die hierbij komen kijken om het tot een goed einde te brengen. Voordat je begint met schrijven is het vaak te horen dat het noodzakelijk is om je verhaal duidelijk op papier te hebben uitgewerkt in een concept. Echter is er nog een stap die hiervoor komt. Dat is het analyseren van de concurrentie indien je een succes wilt maken van je boek. Je bent niet de eerste die ervoor kiest om een boek te schrijven over Ajax en hiermee zal je dan niet snel een onderscheidend verhaal creƫren.

Naast het analyseren van de concurrentie is het van belang om erover na te denken hoe je de doelgroep gaat bereiken. Dit bestaat uit twee wegen. Enerzijds moet je weten hoe het verhaal aansluit op e doelgroep en daarnaast is het van belang dat je weet via welke kanalen je bij de doelgroep binnenkom. Bij dit laatste gaat het om het uitgeven van je boek. Maak een compleet uitgeefplan. Dit is voornamelijk belangrijk wanneer je hier nog geen ervaring mee hebt. Neem alle offline als online mogelijkheden door.

Is dit je eerste boek dat je schrijft? Kom dan in contract met een andere professionele schrijver of een editor, zodat je continue weet of je op de juiste koers zit. Hij of zij kan je meer inzicht geven in het niveau van de leeservaring van je boek.

Voor het gehele plan is het van belang dat er een duidelijk kostenplaatje is. Breng alle mogelijke kosten in rekening en maak een inschatting van de inkomsten en verschillende verdienmodellen. Zo kom je erachter hoeveel je kunt investeren in je boek. Wellicht is een bepaald plan helemaal niet haalbaar of is het interessant om nog meer te investeren.