Veel ondernemers verkopen hun producten tegenwoordig via het internet. Is jouw product hier niet geschikt voor? Of vind je het maar niets om online te verkopen? Dan kun je overwegen een winkelpand te kopen of te huren. Mogelijk geniet ook dit niet jouw voorkeur. In dat geval is verkoop op een markt misschien meer iets voor jou. In deze tekst geven wij jou 4 tips die van pas komen bij verkoop op een markt.


1. Koop een geschikte kraam

Wie op de markt wil staan, moet allereerst een geschikte kraam hebben. Het merendeel van de marktkooplui verkoopt hun waren namelijk vanuit een marktkraam. Vroeger gebruikte men hier nog kramen voor die zelf opgebouwd moesten worden, maar tegenwoordig hebben veel marktkooplui een zelfrijdende verkoopwagen. Grote voordeel van zo’n wagen is dat je niet op iedere markt weer opnieuw jou kraam op moet bouwen. Je doet simpelweg het luik van jouw marktwagen omhoog en je kunt direct beginnen met verkopen.

2. Zorg voor een goede bezetting

Ondanks dat markten al talloze jaren oud zijn, komen er in de meeste plaatsen nog steeds veel mensen op af. Zo verkiezen veel mensen de markt boven de supermarkt als het gaat om verse producten, zoals brood, groente en vlees. Als je producten verkoopt waar veel vraag naar is, weten mensen jouw markwagen ongetwijfeld te vinden. Je moet er in dat geval voor zorgen dat zij snel geholpen worden. Een goede bezetting is daarom essentieel op de markt. Wanneer klanten niet snel genoeg geholpen worden, nemen zij mogelijk de benen. Zij doen hun aankoop dan mogelijk bij een concurrent en dat wil je uiteraard voorkomen.

3. Lok mensen naar jouw kraam

Als je op een grote markt staat, is er mogelijk nog een verkoper die gelijkwaardige producten verkoopt. Uiteraard wil je dat bezoekers hun aankoop bij jou doen en niet bij de concurrentie. Zorg er daarom voor dat mensen naar jouw kraam getrokken worden. Dit kun je op verschillende manieren doen. De makkelijkste manier is met behulp van aanbiedingen. Wanneer je een product scherp prijst, is de kans groot dat zij het bij jou afnemen. En wanneer mensen nog meer moeten hebben, kopen ze dit misschien ook direct bij jou. Met aanbiedingen kun je jouw concurrenten dus te slim af zijn.

4. Laat mensen jouw product(en) ervaren

Verkoop je etenswaren? Dan is het belangrijk om jouw klanten te laten ervaren hoe iets smaakt. Zij kunnen dit namelijk niet herleiden aan de verpakking die om een product zit. Laat jouw klanten daarom een aantal van jouw specialiteiten proeven. Als zij het lekker vinden, is de kans groot dat ze uiteindelijk tot aankoop overgaan. Verkoop je (elektrische) apparaten of accessoires? Laat klanten dan zien hoe iets werkt. Dit maakt de kans op verkoop een stuk groter.