Er zijn drie punten die bepalen als hoeveelste link een site wordt weergegeven op Google. Wat de drie pijlers van SEO zijn zal hieronder worden uitgelegd. Door deze punten te verbeteren zal jij uiteindelijk de vindbaarheid van je website verbeteren. SEO draait om het verwerven van hoge posities van Google voor relevante zoektermen. Dit zijn termen die te maken hebben met jouw online onderneming en klanten op jouw site kunnen krijgen.

Hoe werkt SEO?

Bij de zoekresultaten van Google worden de webpagina’s laten zien die het beste antwoord geven op een bepaalde zoekterm. De manier waarop Google filtert welke webpagina’s het beste passen bij een zoekterm is niet gebaseerd op het overeenkomen van letters en woorden, maar op basis van hoe relevant het is.

Meestal is het zo dat hoe hoger jouw webpagina wordt getoond op Google, hoe meer bezoekers je zal krijgen. Om de vindbaarheid van je website te verbeteren moet je er dus voor zorgen dat je website wordt gezien als relevant.

Je hoeft dit gelukkig niet zelf te doen, je kunt de linkbuilding uitbesteden aan professionele mensen en zo tijd besparen. Dat is fijn, vooral als je hier zelf niet zo goed in bent.

Bovendien is het slim om te investeren in SEO, een afkorting voor ‘search engine optimization’. Hiermee kun je doelgericht werken aan de relevantie voor zoektermen waarin jij bent geïnteresseerd. SEO optimalisatie helpt je bij het trekken van klanten via Google.

De drie pijlers van SEO

Medewerkers van Google bekijken niet elke website handmatig om te beoordelen op welke plek ze moeten worden weergegeven. Google heeft hier een algoritme voor die bestaan uit honderden ranking factoren. De ranking factoren die Google gebruikt om websites mee te beoordelen zijn niet bekend, maar ze geven als advies om goed naar guidelines te kijken van bekende Googlers die experimenten uitvoeren. SEO specialisten weten dankzij de vele ervaringen wel redelijk wat de grootste belangen van Google zijn. De drie SEO pijlers zijn techniek, content en autoriteit.

Techniek

De technische staat van een website is van groot belang. De techniek vormt de basis voor het hebben van een goede SEO. Je hebt deze factor zelf in de hand. Het gaat erom dat je de juiste informatie verschaft en dat gebruikers een fijne ervaring hebben met jouw website. Je kunt deze ervaring verbeteren door de laadtijd laag te houden, een leuk design te geven aan je website met niet te veel afleiding er om heen. Als je dit goed hebt geregeld zullen klanten sneller je site opnieuw bezoeken.

Content

Het is verstandig om ervoor te zorgen dat je website een nauw verband heeft met het onderwerp van jouw onderneming of dienst. Als dit niet zo is legt Google namelijk veel minder gemakkelijk de link tussen de zoekterm en jouw site. Google zal hierdoor minder snel waarde hechten aan jouw website.

Autoriteit

Ten slotte is het belangrijk dat er zoveel mogelijk sites zijn die linken naar jouw website. Er wordt gekeken naar de relevantie van deze links. Je kunt hier dus zelf niks aan veranderen.