Het kan best lastig zijn om een eigen bedrijf draaiende te houden. Dat heeft er vooral mee te maken dat jij de eindverantwoordelijke bent voor alles wat er binnen het bedrijf gebeurt. Daarom is het van belang dat jij goed het overzicht bewaart. Sommige bedrijven hebben problemen met klanten omdat zij niet betalen. Als dit het geval is, kan het een goed idee zijn om een incassobureau in te schakelen. 

Een incassobureau inschakelen

Als je eigenaar bent van een bedrijf, is het van belang dat je het overzicht over alles wat er binnen het bedrijf gebeurt niet verliest. Dat is voor sommige mensen erg lastig aangezien de meeste bedrijven hun best doen om te focussen op groei. Daarom is het slim om bepaalde taken uit te besteden aan andere bedrijven. Je kunt als ondernemer bijvoorbeeld een hoop problemen hebben met mensen die jouw facturen niet betalen. Dit zijn dingen waar je als ondernemer vroeg of laat een keer tegenaan loopt. Het is van belang dat je goed weet wat je moet doen in dit soort situaties. Als je klanten weigeren te betalen, kun je een incassobureau inschakelen. Dit is niet de eerste stap die je moet nemen als je een klant hebt die niet betaalt aangezien er altijd een kans is dat diegene nog zal betalen. Toch zijn er genoeg situaties waarin het erg handig kan zijn als er een incassobureau aan te pas komt. Daarom is het van belang dat je goed aanvoelt wanneer het inschakelen van een incassobureau een noodzakelijke stap is en wanneer de kans nog groot genoeg is dat er betaald zal worden. 

Eerst contact opnemen met de klant

Zoals eerder genoemd is het inschakelen van een incassobureau geen logische stap wanneer een klant enkele dagen te laat is met het betalen van de factuur. Dat komt doordat de kans op dat moment vrij groot is dat de klant gewoon van plan is om te betalen, maar dat er ergens iets mis is gelopen. Daarom is het van belang dat je eerst zelf contact opneemt met de klant die te laat is met het betalen van de factuur. Dat is een stuk fijner voor de onderlinge relatie en bovendien is het wel zo netjes om iemand iets meer tijd te gunnen. Wanneer je tijdens het contact met de klant het idee krijgt dat deze helemaal niet van plan is om te gaan betalen, kan het een goed idee zijn om een ultimatum te stellen. Je kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat de factuur binnen een week betaald moet zijn en dat je anders verdere stappen neemt. 

Credit management

Je kunt er ook voor kiezen om een incassobureau verantwoordelijk te maken over alle facturen van je bedrijf. Op die manier weet je zeker dat je een constante cashflow hebt voor je bedrijf. Het uitbesteden van dit soort taken wordt ook wel credit management genoemd. Dat is ideaal voor mensen die een eigen bedrijf hebben. Zo hoef je je zelf geen zorgen te maken over de rekeningen die je moet betalen.