Veel bedrijven kiezen ervoor om een online start te maken. Door het afgelopen jaar en de corona situatie hebben we gemerkt hoe afhankelijk we zijn van het internet. Veel bedrijven hebben er dus ook voor gekozen om een webshop te starten of online een extra dienst te verlenen. Voor veel bedrijven is dit een grote stap en is het lastig om gelijk in het diepe te worden gegooid. Aan de hand van dit artikel worden de belangrijkste dingen behandeld waar je bij het starten van een webshop rekening mee moet houden.

Veelgemaakte fouten

Om te beginnen nemen we de veel gemaakte fouten door. Een bekend voorbeeld hiervan is dat mensen ervoor kiezen om niet veel geld te investeren in een goede website. De website is echt de kern van de webshop. Begin daarom liever een website aan de hand van een dure leverancier en laat iemand kijken naar de website die verstand heeft van vormgeving en het coderen van de verschillende opties.

Een ander voorbeeld van een veelgemaakte fout is het aanbieden van een groot aanbod van producten. Het is verstandig om bij het beginnen van een webshop eerst eens te kijken naar waar de behoefte van de klant ligt. Het werkt natuurlijk niet wanneer je veel spullen aanbiedt waar niemand behoefte aan heeft. Het is dus goed om voor je begint een marktonderzoek te doen naar de wensen en behoeften van potentiƫle klanten.

Tot slot onderschatten veel beginnende ondernemers de kracht van marketing. Zonder marketing zullen we weinig mensen op je webshop of website komen, laat staan iets kopen. Zorg er dus voor dat je voldoende geld investeert en maandelijk opzij zet voor het promoten van de webshop.

Diensten verkopen

Als eerste is het goed om te bedenken wat je zou willen verkopen op je webshop. Wil je diensten verkopen of producten? Wanneer je die keuze hebt gemaakt ben je al een stap verder. Bij het verkopen van diensten is het van belang om rekening te houden met de gegevens van de mensen en dat je ze goed op de hoogte houdt van de algemene voorwaarden en eventuele tijden voor een afspraak of dergelijke.

Producten verkopen

Bij het verkopen van producten komt nog veel meer kijken dan alleen de webshop en contacten up-to-date houden. Denk hierbij aan het inkopen van producten en het verzenden. Voor het verzenden heb je ook Verzendverpakkingen nodig. Mogelijk dat jullie behoefte hebben om deze verpakkingen drukken. Bij het kiezen van de juiste verpakking moet er ook weer rekening worden gehouden met het transport en de producten die vervoerd moeten worden. Hierbij moet worden gekeken naar de uitstraling en functionaliteit van de verpakking. Tot slot breng het verzenden van de pakketten ook kosten met zich mee, dit alles moet wel worden meegenomen in de overweging.

Administratief

Naast alle praktische zaken is het ook goed om rekening te houden met de grote hoeveelheid administratie die komt kijken bij een webshop. Betalingen moeten in de gaten worden gehouden, verzending van producten en klantgegevens moeten bijgewerkt worden. Naast deze administratie kunnen er bij de verzending ook dingen mis gaan, denk bijvoorbeeld aan een mislukte betaling of een bezorger die te laat aankomt. Met al deze zaken moet ook rekening worden gehouden in het contact met de klant en het oplossen van mogelijke problemen.